poniedziałek, 29 kwiecień 2024
jakub
Przeczytasz w: 7 - 13 min

Produkcja mleka na rynku światowym

Przeczytasz w: 4 - 8 min

Produkcja serów jest najstarszym opanowanym przez ludzi sposobem przetwórstwa mleka, który stanowi fundament rozwoju nowoczesnego przemysłu mleczarskiego. Sery podpuszczkowe dojrzewające wytwarzano już w starożytności i były one przedmiotem ożywionej wymiany handlowej.

Przeczytasz w: 4 - 8 min

Rynek produktów mleczarskich to jeden z ciekawszych segmentów rynku żywnościowego w Polsce. Obejmuje on kategorie produktowe o wysokim stopniu innowacyjności i działaniu prozdrowotnym oraz kategorie tradycyjne, kierowane do odbiorcy preferującego uznane już produkty. Od kilku lat obserwuje się duże zainteresowanie żywnością funkcjonalną, czyli taką, która – oprócz właściwości żywieniowych – wywiera pozytywny, potwierdzony klinicznie wpływ na zdrowie człowieka. Do takiej żywności zalicza się żywność z dodatkiem probiotyku.

piątek, 29 maj 2020 13:16

Para w przemyśle spożywczym

Przeczytasz w: 5 - 9 min

Bezpieczeństwo i higiena, czyli eliminacja ryzyka zanieczyszczenia żywności. Trzeba sobie uświadomić, że nie każda para jest czysta. Wiele bowiem zależy od tego, w jakim urządzeniu produkuje się parę.

Przeczytasz w: 3 - 6 min

Choć ich nazwa laikowi na początku może kojarzyć się z elementem budowy statku kosmicznego, to kanały tekstylne podbiły rynek i szturmem opanowały branżę wentylacyjną. Ich abstrakcyjna nazwa niewiele mówi o ich budowie, a produkt ten to nic innego jak tekstylne systemy nawiewne o równomiernym wydatku powietrza.

Przeczytasz w: 18 - 36 min

Niniejsze wytyczne skierowane są do producentów żywności przetworzonej oraz na etapie produkcji pierwotnej.

czwartek, 28 maj 2020 15:29

Pakować czy marnować?

Przeczytasz w: 2 - 4 min

Europejscy konsumenci zapytani, jakie czynniki szkodzące środowisku najbardziej ich niepokoją odpowiadają, że plastik (88% respondentów) oraz ilość marnowanej żywności (81% respondentów). To pokazuje, że problemami plastiku i marnowania żywności trzeba zajmować się jednocześnie, aby uzyskać istotną zmianę zarówno dla klientów, jak i dla środowiska.

Przeczytasz w: 6 - 11 min

Pożądana barwa mięsa i wyrobów mięsnych jest jednym z podstawowych czynników dobrej jakości. Sugeruje ona konsumentowi, że oferowany wyrób jest świeży oraz smaczny i zachęca do zakupu. W tej sytuacji niezwykle ważne jest uzyskanie prawidłowego zabarwienia produktu. Jednak zdefiniowanie prawidłowego zabarwienia jest trudne, gdyż produkty mięsne są dość zróżnicowane. Należy więc przyjąć, że właściwa barwa to ta, która odpowiada przyzwyczajeniom konsumenta. Barwa mięsa i wyrobów mięsnych jest wrażeniem wzrokowym. Zostało ono wywołane przede wszystkim obecnością barwników, ale jego intensywność zależy także od składu tkankowego i struktury surowca, a nawet składu chemicznego.

Przeczytasz w: 1 - 2 min

- MK informuje:

„Poparłem wniosek polskiego operatora PSE S.A. na udział w procedurze konkursowej instrumentu finansowego CEF. Uważam, że kluczowa rola Polski w projekcie synchronizacji systemów elektroenergetycznych państw bałtyckich z systemem Europy kontynentalnej jest wyrazem solidarności regionalnej i wzmacnia bezpieczeństwo dostaw energii” – podkreślił minister klimatu Michał Kurtyka.

Polskie Sieci Elektroenergetyczne S.A. razem z operatorami systemów przesyłowych z Litwy, Łotwy i Estonii zgłosiły wspólny wniosek o dofinansowanie z instrumentu „Łącząc Europę” (CEF – Connecting Europe Facility) działań inwestycyjnych związanych z realizacją II fazy synchronizacji państw bałtyckich z systemem Europy kontynentalnej.

Drugi etap prac obejmuje działania inwestycyjne nakierowane na wzmocnienie systemów przesyłu energii elektrycznej, budowę nowego połączenia podmorskiego pomiędzy Polską i Litwą „Harmony Link” oraz przygotowanie systemów sterowania niezbędnych do synchronizacji państw bałtyckich z systemem Europy kontynentalnej.

CEF to specjalny instrument finansowy, który umożliwia pozyskanie dofinansowania dla projektów infrastrukturalnych uznanych za kluczowe dla integracji energetycznej UE i posiadających status projektów wspólnego zainteresowania (PCI – Projects of Common Interest).

Finansowanie określonych działań w ramach projektów PCI przy wsparciu instrumentu CEF odbywa się wyłącznie w ramach procedur konkursowych (call for proposals), których harmonogram jest przedstawiany przez Komisję Europejską. Wsparcie z instrumentu CEF może być udzielone na prace przedinwestycyjne (studies) lub budowlane (works) w zakresie danego projektu PCI.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe.(PAP)

kom/ jml/

 
Źródło informacji: MK
Przeczytasz w: 2 - 4 min

 

Pandemia i przymusowa izolacja sprzyjają tyciu. Przeciętny Polak przybierał na wadze średnio 0,5 kilograma tygodniowo. To paradoksalnie dobra wiadomość dla dietetycznych firm cateringowych, które odrabiają straty z marca i kwietnia. O ile do Wielkanocy ich spadki w zamówieniach sięgały nawet 50 proc., o tyle obecnie popyt znacznie się zwiększył. – Te firmy zostały o wiele mniej dotknięte skutkami koronawirusa niż pozostała część branży HoReCa – ocenia Marek Lekki, prezes Stowarzyszenia Przedsiębiorców Branży Cateringu Dietetycznego. Perspektywy dla rynku są optymistyczne.

– Problemy związane z COVID-19 w znacznie mniejszym stopniu dotknęły rynek cateringu dietetycznego niż tę tradycyjną branżę HoReCa. Dostawy dietetycznych posiłków pod drzwi znakomicie wpisują się w zasadę „zostań w domu”, więc klienci, którzy zamawiali dietę pudełkową, nie musieli wychodzić na zakupy. Ponadto osoby, które były przyzwyczajone, że w weekend wychodzą do restauracji, mogły zamówić posiłki także w soboty i niedziele – ocenia w rozmowie z agencją Newseria Biznes Marek Lekki, prezes Stowarzyszenia Przedsiębiorców Branży Cateringu Dietetycznego.

Z danych Dietly wynika, że w Polsce działa ok. 500 firm zajmujących się cateringiem dietetycznym, z tego około 300 znajduje się na terenie Warszawy i okolic. Wartość branży diet pudełkowych szacuje się na 1 mld zł. W 2019 roku firmy cateringowe zrealizowały ok. 20 mln dostaw przy 13–15 mln rok wcześniej. Koronawirus początkowo spowodował ich straty, ale przymusowa kwarantanna, w połączeniu z reżimem sanitarnym, w jakim działały, sprawiła, że u większości z nich nie były one zbyt duże.

 Wyzwaniem było, w jaki sposób wyjść naprzeciw sytuacji, w której osoba dotąd korzystająca z diety pudełkowej w pracy teraz zamawia te posiłki do domu, gdzie są jeszcze domownicy, w tym dzieci. Powstało pytanie, czy zamawiać dietę tylko dla siebie, czy dla wszystkich. Firmy cateringowe wyszły naprzeciw temu wyzwaniu i powstały zestawy złożone z mniejszej liczby posiłków, żeby nie nadwyrężać budżetu domowego – wskazuje ekspert.

Miesięczny koszt diety pudełkowej wynosi ok. 2 tys. zł, a cena zależy od rodzaju diety czy kaloryczności posiłków. W obliczu pandemii, kiedy firmy redukowały pensje i zwalniały, firmy cateringowe, żeby zatrzymać klientów, decydowały się na pakiety promocyjne.

– W budżecie naszych klientów nagle mogło być 10, 20, 30 proc. mniej środków, np. dlatego że ich pracodawca zdecydował się na obniżenie pensji. Pojawiły się więc rozwiązania, w ramach których klienci mogli zamawiać diety złożone z trzech posiłków albo tylko zestawy lunchowe – mówi prezes Stowarzyszenia Przedsiębiorców Branży Cateringu Dietetycznego..

Jego zdaniem przed branżą dobre perspektywy. Zwłaszcza że przymusowa kwarantanna i brak ruchu sprzyjają tyciu. Według obliczeń dr. Dariusza Włodarka z Instytutu Nauk o Żywieniu Człowieka SGGW przeciętny Polak zyskiwał ok. 0,5 kg tygodniowo. W połączeniu z większą świadomością żywieniową oznacza to, że diety pudełkowe będą cieszyć się jeszcze większym zainteresowaniem.

– Ponadto także ze względu na problemy związane z COVID-19 firmy cateringu dietetycznego będą mogły przygotować ofertę dla seniorów, aby osoby, które są w większym stopniu narażone na zakażenie, mogły otrzymać posiłki pod swoje drzwi. Zakładamy także, że sytuacja związana z chwilowym skurczeniem się budżetów Polaków niebawem ustąpi – przekonuje Marek Lekki.

Firmy, które mocniej odczuły skutki pandemii koronawirusa, mogą liczyć na pomoc Stowarzyszenia Przedsiębiorców Branży Cateringu Dietetycznego.

– Potrzebna jest edukacja, szkolenia dotyczące wymiaru technologii produkcji, kontroli jakości, logistyki, ale także kwestii organizacyjnych i finansowych. W ramach stowarzyszenia chcemy reprezentować zbiorowe interesy przedsiębiorców. Szczególnie w tym roku powinny one zostać zaprezentowane organom, które mają wpływ na podejmowanie decyzji mogących dotknąć naszą branżę – zapowiada ekspert.

https://biznes.newseria.pl/news/

Strona 49 z 73

Najlepsi dostawcy i producenci maszyn, przypraw, chemii przemysłowej i opakowań zamieszczają swoje reklamy na naszych łamach. Firma WOMAT zajmuje się również kompleksową obsługą medialną i reklamową podmiotów gospodarczych. Zapewniamy wykonanie zlecenia - od projektu do ostatecznej realizacji.

Zapis na newsletter

Zgadzam się na Warunki korzystania

Please publish modules in offcanvas position.