czwartek, 22 październik 2020
czwartek, 28 maj 2020 15:29

Pakować czy marnować?

Europejscy konsumenci zapytani, jakie czynniki szkodzące środowisku najbardziej ich niepokoją odpowiadają, że plastik (88% respondentów) oraz ilość marnowanej żywności (81% respondentów). To pokazuje, że problemami plastiku i marnowania żywności trzeba zajmować się jednocześnie, aby uzyskać istotną zmianę zarówno dla klientów, jak i dla środowiska.

W czerwcu 2019 r. została wydana unijna dyrektywa w sprawie ograniczenia użycia plastików jednorazowego użytku. Dyrektywa wyraźnie definiuje o jakich plastikach mowa, są to m.in.: plastikowe  talerze i sztućce, słomki do napojów, mieszadła, kubki. Jednak w powszechnej opinii termin ten jest błędnie rozumiany i każdy „plastik” postrzegany jest jako zbędny i szkodzący środowisku.

Różnica pomiędzy „plastikami” polega na funkcji, jakie one spełniają i czy mogą być łatwo zastąpione innym materiałem uznawanym za bardziej przyjazny dla środowiska. Bez problemu użyjemy kubka papierowego zamiast plastikowego do kawy kupionej na stacji benzynowej. Ale czy podobna zamiana sprawdzi się w przypadku mięsa czy ryb sprzedawanych w sklepie?

pakowac czy marnowac1

PLASTIK PLASTIKOWI NIERÓWNY

Dlatego w branży opakowań, popularny staje się termin „niezbędnych opakowań do żywności”. Opakowania takie zapewniają bezpieczeństwo żywności od przetwórcy do konsumenta, wydłużają okres przydatności do spożycia i dzięki temu ograniczają marnowanie żywności.

Niezbędne opakowania do żywności są tak projektowane, aby chronić jakość i zapewnić bezpieczeństwo żywności w całym łańcuchu dostaw: od produkcji do dystrybucji, od sprzedaży na półce po przygotowanie do spożycia. Pełnią specjalne funkcje, jak na przykład ochrona żywności przed tlenem, wilgocią czy bakteriami. Dzięki swojej trwałości są one niezbędne do transportu produktów żywnościowych. Opakowania takie chronią zdrowie konsumentów i pomagają ograniczyć marnowanie żywności. 

Tak więc, przeznaczenie i funkcje definiują niezbędne opakowania do żywności i to odróżnia je od plastików jednorazowego użytku, o których mówi ustawa unijna.

KORZYŚCI Z OPAKOWAŃ PLASTIKOWYCH

Lekkość i elastyczność

W porównaniu z materiałami do pakowania żywności, takimi jak szkło, karton lub metal, opakowania plastikowe są znacznie lżejsze, co pozwala na optymalne wykorzystanie zasobów. Mniejsza waga opakowania nie tylko przyczynia się do obniżenia kosztów wysyłki, ale także takie elastyczne opakowanie lepiej pasuje do pojemników używanych w transpocie, dzięki czemu można zoptymalizować liczbę przewożonych opakowań żywności. 

Trwałość

Materiały do pakowania wykonane na przykład z PET mają większą wytrzymałość mechaniczną niż szkło lub metal, a przy tym pozostają elastyczne, co dodaje im trwałości. Takie opakowanie jest odporne na pękanie, przebicie lub rozdarcie, co wystawiałoby łatwo psującą się żywność na działanie tlenu lub zanieczyszczeń.

pakowac czy marnowac2

Jak pakować, żeby nie marnować żywności? 

Europejscy sprzedawcy deklarują, że w ich sklepach marnuje się średnio 25% mięsa. Głównymi tego przyczynami są przeterminowanie –  tak stwierdziło średnio 30% respondentów w Europie, zepsucie (21%) oraz uszkodzenie (19%). Te trzy największe zródła marnowania żywnosci w handlu detalicznym można z łatwością opanować i znacząco zredukować za pomocą odpowiednich opakowań. 

Również rosnąca świadomość ekologiczna konsumentów i nowe ustawodawstwo unijne skłaniają producentów żywności do przechodzenia na technologie opakowań wykorzystujące plastik w bardziej oszczędny i wydajny sposób. 

Godne uwagi są opakowania próżniowe typu „skin”, które dopasowują się do kształtu danego kawałka mięsa i w konsekwencji można zredukować ilość potrzebnego plastiku. Dzięki doskonałym właściwościom barierowym, wydłużają one czas przydatności produktu do spożycia. Ich trwałość i elastyczność zapewnia wyrobom mięsnym doskonałą ochronę zarówno w transporcie, jak i na półkach sklepowych.

Wszystkie te cechy opakowań próżniowych sprawiają, że zmniejsza się marnowanie żywności, a konsumenci doceniają proekologiczne starania producentów i detalistów.

Korzyści finansowe i wizerunkowe

Europejscy sprzedawcy oceniają, że rentowność ich sklepów poprawiłaby się o 21%, gdyby mogli ograniczyć wyrzucanie przeterminowanej lub zepsutej żywności. 

Mimo trwającej debaty na temat plastiku aż 70% konsumentów w Europie twierdzi, że mieliby lepszą opinię o sklepie, który promowałby produkty żywnościowe zapakowane w sposób zapewniający ich optymalną świeżość i dzięki temu przyczyniał się do ograniczenia marnowania żywności. 

Źródła:

- Klienci sklepów spożywczych a marnowanie żywnosci w Europie” – badanie przeprowadzone na zlecenie firmy Sealed Air przez Harris Poll w 2016 r. i powtórzone w 2018 r. w celu ustalenia zmian w podejściu do problemu i jego postrzeganiu.

- Marnowanie żywności w europejskim handlu detalicznym – badanie przeprowadzone na zlecenie firmy Sealed Air przez Planet Retail w 2018 r.

 

 Maciej Gierszewski, Business Development Manager, Sealed Air 

 cryovac logo

 

 

Skomentuj

Upewnij się, że zostały wprowadzone wszystkie wymagane informacje oznaczone gwiazdką (*). Kod HTML jest niedozwolony.

Najlepsi dostawcy i producenci maszyn, przypraw, chemii przemysłowej i opakowań zamieszczają swoje reklamy na naszych łamach. Firma WOMAT zajmuje się również kompleksową obsługą medialną i reklamową podmiotów gospodarczych. Zapewniamy wykonanie zlecenia - od projektu do ostatecznej realizacji.

Newsletter

Najważniejsze informacje Cie nie ominą...

Nie spamujemy, też nie lubimy spamu....

Please publish modules in offcanvas position.