Na początku marca uczestniczyliśmy w targach Foodex Japan. To bardzo ważny rynek dla rynku drobiarskiego oraz wołowego. Firmy, które uzyskały zgody eksportowe na ten daleki rynek bardzo cenią sobie współpracę z przedsiębiorcami japońskimi. To bardzo ważne, że nasze wydarzenie było wspierane przez urzędników wysokiego szczebla: ministra Michała Kołodziejczaka, z-cę GLW Pawła Meyera oraz Henryka Smolarza- dyrektora KOWR. Jak ważne są to targi niech świadczy frekwencja. Międzynarodowe targi żywności Foodex Japan 2025, odwiedziły tym razem ponad 72 tysiące gości. Mogli oni zwiedzać pawilony, w których prezentowano ponad 3 tysiące globalnych marek z 70 krajów świata. Reprezentacja z Polski liczyła blisko 50 firm. Drugim ważnym kierunkiem realizowanym w ramach programu Taste Europe był Singapur i targi FHA, które zakończyły się w ostatnim tygodniu. Od 8 do 11 kwietnia polscy przedsiębiorcy promowali produkty żywnościowe na targach FHA-Food&Beverage 2025. Coraz lepiej znaną jest w Azji także unijna kampania „Taste Europe!”, której liderem jest Stowarzyszenie Rzeźników i Wędliniarzy RP.
Targi FHA-Food&Beverage należą do największych i najważniejszych targów spożywczych w tej części Azji. Uczestniczą w nich tysiące potencjalnych kontrahentów z Singapuru i wielu krajów świata. Tym razem produkty spożywcze w 12 różnorodnych segmentach tematycznych zaprezentowało ponad 1.500 wystawców z 50 krajów. Targi w ciągu 4 dni odwiedziło natomiast ponad 65.000 osób. Singapur to atrakcyjny rynek dla eksportu europejskiej, w tym oczywiście także polskiej żywności. Co prawda to zaledwie 5-milione państwo ale ma ono ogromny potencjał handlowy. Import żywności stanowi tu ponad 90 procent konsumpcji. Żywność jest sprowadzana ze 180 krajów świata. Singapur jest także ważnym centrum reeksportu w Azji Południowo-Wschodniej. Mówi się, że jest eksportowym oknem na świat. I to określenie jest w pełni uzasadnione.
Warto przypomnieć, że w roku ubiegłym wartość polskiego eksportu rolno-spożywczego do Singapuru wyniosła 30 mln EUR. Mięso i podroby wieprzowe stanowiły 8 procent tej sprzedaży, ale po tegorocznej edycji kwietniowych targów można z przekonaniem powiedzieć, że eksport wyrobów mięsnych wzrośnie. Stoisko „Taste Europe!” przyciągnęło wielu zwiedzających i nie tylko z powodu innowacyjnych pokazów kulinarnych czy degustacji potraw przygotowanych na bazie mięsa wieprzowego i wołowego z dodatkiem owoców. Na naszym stoisku odbyło się wiele rozmów polskich ekspertów z potencjalnymi odbiorcami wyrobów mięsnych, a także wiele spotkań o charakterze biznesowym. Dlatego śmiało możemy powiedzieć, że były to bardzo udane targi z perspektywami rozwoju eksportu mięsa. Wielu odwiedzających przestrzeń wystawienniczą „Taste Europe!”, między innymi z Singapuru, Malezji i Tajlandii, rozmawiało z nami o możliwości importu mięsa z Polski. Dla firm, które zdecydowały się wziąć udział wraz z nami w singapurskich targach otwierają się nowe perspektywy handlu w krajach Azji.
Na podsumowanie tegorocznej edycji kampanii „Taste Europe!” przyjdzie czas pod koniec tego roku. Kolejnym zaplanowanym miejscem prezentacji tego unijnego programu będzie Sajgon i targi VietFood & Beverage Wietnam 2025.
Naturalnie nasze działania nie kończą się wyłącznie na wspieraniu eksportu, bo staramy się wspierać także zakłady, dla których jedynym kanałem sprzedaży jest rynek wewnętrzny. Tutaj prowadzimy szerokie działania zmierzające do certyfikacji produktów regionalnych. We współpracy z urzędami marszałkowskimi chcemy rozpocząć szerokie działanie promujące produkty z regionu. Przed nami certyfikacja kiełbasy bydgoskiej, ale w kolejce czekają także kiełbaski rawickie, słoikówka, czy półgęsek. W Polsce mamy bardzo długą listę doskonałych produktów regionalnych, które dotychczas nie zostały odpowiednio rozpromowane. To nasz obowiązek. Nie mam też wątpliwości, że produkty tworzone przez małe lokalne zakłady powinny być wyróżniane pewnych systemem jakości. Na ten temat również prowadzimy szerokie rozmowy i liczę, że przyniosą one efekty. Na przekór problemom musimy trwać i iść do przodu, robić jak najwięcej by wspierać konsumpcję naszych rodzimych produktów. Przy okazji chciałem serdecznie zaprosić na Białoczerwoną konferencję branży mięsnej, która w tym roku odbędzie się w hotelu Radisson przy ulicy Grzybowskiej w Warszawie, w dniu 23 maja. Będziemy rozmawiali o wielu wyzwaniach branży. Na wydarzeniu mają pojawić się goście m.in. z Japonii, Węgier, Włoch. Wydarzenie zwieńczy gala w czasie której ogłosimy produkt roku w 3 kategoriach.