piątek, 19 kwiecień 2024
poniedziałek, 12 lipiec 2021 06:35

System napędowy perfekcyjnie dostosowany do branży spożywczej

Przeczytasz w: 3 - 5 min

Zapewnienie wysokiej czystości urządzeń ze względów higienicznych i technologicznych jest przedmiotem troski i celem działań producentów branży spożywczej.

Okresowe czyszczenie i sterylizacja, zwykle wykonywane w trakcie pracy, są kluczowym warunkiem, który zaostrza wymagania stawiane stosowanej tutaj technice napędowej. Przy przetwórstwie żywności, oprócz konieczności utrzymywania czystości, napędy często mają styk z substancjami agresywnymi, jak kwasy i zasady. Światowy ekspert technologii napędowej, firma NORD DRIVESYSTEMS, oferuje innowacyjne rozwiązania idealnie dostosowane wymagań stawianych przez przemysł spożywczy.

W oparciu o sprawdzoną zasadę modułowości NORD opracował pełne portfolio gładkich napędów bez użebrowania, obejmujące idealnie dopasowane Rys 3 komponenty mechaniczne i elektroniczne o szerokim zakresie momentów obrotowych i mocy. Na bazie kilkudziesięciu lat doświadczenia i współpracy z klientami z całego świata, zaprojektowano szereg przekładni w odpornych na korozję korpusach odlewanych z aluminium i zoptymalizowanych do częstego zmywania. Napędy NORD o gładkich powierzchniach łączą właściwości materiałowe i konstrukcyjne oraz oferują wyjątkowe zalety. Aluminium jako metal lekki ma około trzykrotnie mniejszą gęstość niż stal, a co za tym idzie mały ciężar ułatwiający montaż. Przewodność cieplna aluminium jest osiem razy większa od przewodności stali szlachetnej co ułatwia chłodzenie układu. Specjalnie zaprojektowana konstrukcja samoodpływowa oznacza, że wszystkie przejścia między powierzchniami mają duże promienie dzięki czemu ciecze mogą spływać w każdym położeniu montażowym i nie ma obszarów, w których mogłyby się zbierać i powodować korozję.

Do zastosowań spożywczych analogicznie dostosowano również silniki. Niewentylowane silniki o gładkiej powierzchni osiągają wysoką wydajność w szerokim zakresie momentu obrotowego, dzięki czemu optymalnie nadają się do pracy w zakresie częściowego obciążenia. Dzięki pozbawionej żeber chłodzących konstrukcji, można uniknąć gromadzenia się zarazków i skutecznie zapobiec ich rozprzestrzenianiu przez strumienie powietrza chłodzącego. Najnowsza generacja silników NORD znacznie zmniejsza straty i osiąga sprawność znacznie przekraczającą klasę sprawności IE5. Do swoich silników NORD oferuje również szybkozłącza ze stali nierdzewnej. Rozwiązanie takie posiada konstrukcję w wersji prostej lub kątowej, w technologii Plug-and-Play ułatwiającą instalację i montaż silnika. Opcja ta zapewnia zasilanie, hamulec i termistor w jednym złączu. Oznacza to również oszczędność kosztów dzięki krótszemu przestojowi maszyny, brak konieczności ponownego okablowania skrzynki zaciskowej i zmniejszone ryzyko wniknięcia wody po ponownym podłączeniu. Dodatkowo jednostka napędowa może być wymieniona bez certyfikowanego personelu elektrotechnicznego.

Przetwornice częstotliwości NORD stanowią kolejny element przystosowane do łatwego zmywania. Rozrusznik z funkcją łagodnego rozruchu i rewersji NORDAC START - SK 135E (od 0,12 – 7,5 kW) -  jest zdecentralizowanym, elektronicznym, odpornym na zużycie starterem silnika do miękkiego uruchamiania silników różnego typu. Wyposażony jest w funkcję pracy rewersyjnej i wewnętrzne zabezpieczenie silnika, więc można go swobodnie integrować z dowolnym systemem. Przetwornica częstotliwości NORDAC BASE – SK 180E  (IE2, od 0,25 – 2,2 kW) - jest ekonomicznym rozwiązaniem napędowym NORD w sektorze technologii zdecentralizowanych przetwornic częstotliwości. NORDAC BASE to zakup technologii o mocnej konstrukcji opracowanej specjalnie jako rozwiązanie do prostych zastosowań do zamontowania poza szafą sterowniczą.

Dodatkowo NORD opracował wyjątkowy system zabezpieczenia powierzchni aluminiowych przed korozją o nazwie Nsd tupH. Jest to elektrolityczny proces głębokiej obróbki aluminium, w którym powierzchnia jest głęboko uszczelniona i nierozerwalnie związana z materiałem podłoża. W ten sposób aluminium staje się odporne na korozję. Jednostki napędowe nsd tupH to solidna i trwała alternatywa dla malowanych motoreduktorów (Rys. 2) lub wersji ze stali nierdzewnej. W napędach lakierowanych korozja może wchodzić pod warstwę farby i powodować złuszczenia i odpryski. Sam lakier może nie być dopuszczony do kontaktu z żywnością. Nsd tupH jest odporne na korozję nawet po uszkodzeniu mechanicznym, nie zawiera chromianów i jest certyfikowane do produkcji żywności. Użycie stali nierdzewnej w napędzie to wysoki koszt, duży ciężar i problem z nagrzewaniem się urządzenia. Aluminium w połączeniu z powłoką NORD jest lekkie, tańsze i ma bardzo dobre przewodnictwo cieplne. Z kolei stosowanie dodatkowych obudów chroniących napęd jest czasochłonne i wymaga dodatkowych nakładów, utrudnia wentylację i ułatwia gromadzenie się zanieczyszczeń. Powierzchnie pokryte nsd tupH są łatwe do mycia, mogą z łatwością wytrzymać wysokociśnieniowe czyszczenie parowe i są w dużej mierze odporne na kwasy i zasady. Możliwe jest nawet użycie myjek wysokociśnieniowych lub różnorodnych agresywnych mediów. Napędy NORD z Nsd tupH można stosować wszędzie tam, gdzie nie sprawdzają się konwencjonalne rozwiązania.

Rys1

Przekładnie przemysłowe NORD MAXXDRIVE® stanowią doskonały wybór do zastosowań w dużych mieszalnikach i są częścią asortymentu produktów NORD od ponad dziesięciu lat, sprawdzając się w niezliczonych zastosowaniach na całym świecie. Oferują wysokie momenty wyjściowe od 15 do 250 kNm i zapewniają płynną pracę nawet w wymagających warunkach. W przypadku aplikacji mieszalnikowych przemysłowe przekładnie MAXXDRIVE® można wyposażyć w SAFOMI IEC (rys4). Nazwa jest skrótem od Sealless Adapter For Mixers (bezuszczelkowy adapter do mieszalników). Ten specjalny adapter IEC łączy w jednym elemencie funkcje standardowego adaptera IEC i zbiornika wyrównawczego oleju. Kompaktowe połączenie MAXXDRIVE® i adaptera SAFOMI IEC stanowi najlepszy wybór do zastosowań w mieszalnikach i procesach mieszania ograniczający zużycie części i ilość dołączonych komponentów. Nie są wymagane dodatkowe zbiorniki oleju i węże, jak również umieszczone pomiędzy przekładnią a cylindrem IEC promieniowe uszczelnienie wału podatne na wycieki i zużycie. Zastosowanie SAFOMI zamiast standardowego adaptera IEC na napędzie mieszalnika zwiększa niezawodność operacyjną i zmniejsza koszty konserwacji. Wymagana objętość oleju oraz jego poziom są niższe, a brak dodatkowych komponentów pozwolił na zmniejszenie przestrzeni montażowej.

W połowie bieżącego roku NORD wprowadzi również na rynek absolutną nowość. DuoDrive (Rys. 3) to rewolucyjna koncepcja jednostopniowego reduktora walcowego i silnika IE5+ zintegrowanego w higienicznej, łatwo zmywalnej wspólnej obudowie. Dzięki zoptymalizowanej wydajności systemu, dużej gęstości mocy, niskiej emisji hałasu oraz prostemu uruchomieniem typu plug-and-play, rozwiązanie skutkuje znacznym obniżeniem całkowitego kosztu posiadania (TCO) w porównaniu z innymi systemami napędowymi.

logo nord

Skomentuj

Upewnij się, że zostały wprowadzone wszystkie wymagane informacje oznaczone gwiazdką (*). Kod HTML jest niedozwolony.

Najlepsi dostawcy i producenci maszyn, przypraw, chemii przemysłowej i opakowań zamieszczają swoje reklamy na naszych łamach. Firma WOMAT zajmuje się również kompleksową obsługą medialną i reklamową podmiotów gospodarczych. Zapewniamy wykonanie zlecenia - od projektu do ostatecznej realizacji.

Zapis na newsletter

Zgadzam się na Warunki korzystania

Please publish modules in offcanvas position.