sobota, 20 kwiecień 2024
czwartek, 07 styczeń 2021 10:00

"Nie ograniczajmy swojego myślenia tylko do kwestii recyklingu" - rozmowa z Danielem Olesiem z firmy Sealed Air

Przeczytasz w: 3 - 6 min

Rozmowa z Danielem Olesiem, Dyrektorem Sprzedaży w Sealed Air - producencie opakowań i maszyn dla przemysłu spożywczego oraz opakowań ochronnych dla innych branż.

 

Jaki był dla Państwa 2020 rok? Jak Państwo go oceniają?

Wchodząc w rok 2020 mieliśmy jasno wytyczone cele. Priorytetem było rozwijanie biznesu poprzez stopniowe wdrażanie naszych zobowiązań do ograniczania śladu środowiskowego. Dodatkowo, przez pandemię,  musieliśmy szybko dostosowywać się do dynamicznie zmieniających się potrzeb naszych klientów. Przejście na pracę zdalną, nie tracąc bliskich kontaktów z klientami, również nie było łatwe. Z dumą przyznaję, że podołaliśmy temu wyzwaniu. Dzięki zaangażowaniu wszystkich pracowników - od produkcji, przez logistykę, aż po sprzedaż - byliśmy w stanie obsługiwać naszych klientów bez przestojów. W obliczu pandemii jest to szczególnie istotne, ponieważ opakowania są nieodłącznym elementem łańcuchu dostaw żywności, a nasi klienci potrzebują sprawdzonych i zaufanych dostawców. Pomimo wszelkich przeciwności, rok 2020 możemy ocenić dobrze, a lekcje, które z niego wyciągniemy, pozwolą nam być jeszcze bardziej odpornym na nieprzewidziane zdarzenia w przyszłości. 

Proszę przybliżyć nam, czym zajmuje się firma Sealed Air. FRM Darfresh Pork Processor WOperator EMEA18 3

Sealed Air jest producentem opakowań i maszyn dla przemysłu spożywczego oraz opakowań ochronnych dla innych branż, jak na przykład e-commerce, transport czy przemysł elektroniczny. Nasze najważniejsze marki to CRYOVAC® – opakowania do żywności, SEALED AIR® opakowania ochronne i AirCap® znana jako folia bąbelkowa. Obsługujemy klientów w 124 krajach na całym świecie, a w Polsce mamy 3 zakłady produkcyjne – dwa w Ożarowie pod Warszawą i jeden w Łodzi.

Nasze opakowania cenione są przez klientów za ich skuteczność w ochronie świeżej żywności i innych towarów oraz dzięki temu, że pozwalają na ograniczenie śladu środowiskowego.

Jaki konkretnie wkład ma Sealed Air w ograniczanie zużycia plastiku i śladu środowiskowego?

Sealed Air podjął zobowiązanie, że do 2025 będzie projektować opakowania, które w 100% będą nadawały się do recyklingu i będą zawierały średnio 50% materiału pochodzącego z recyklingu.

KLIKNIJ I PRZECZYTAJ O NASZYCH CELACH

Konsekwentnie realizujemy te cele i możemy się już pochwalić wieloma rozwiązaniami, które zarówno nam, jak i naszym klientom pomagają ograniczać zużycie plastiku. Folia CRYOVAC® rBDF ™ S10 zawiera 30% certyfikowanych materiałów wtórnych klasy spożywczej i jest przy tym niezwykle cienka (21 mikronów), a jednocześnie wytrzymała.  Dzięki temu tworzy szczelne opakowania i przez to pomaga redukować marnowanie żywności. Folia jest o jedną trzecią lżejsza niż powszechnie stosowane opakowania HFFS i trzy razy cieńsza niż inne folie termoformowalne, co pozwala producentom żywności oraz sieciom handlowym na zmniejszenie ilości plastiku. Inny przykład to folia CRYOVAC® Darfresh® do pakowania próżniowego typu skin, która zawiera 30% materiału PET pochodzącego z recyklingu postkonsumenckiego, jest zaprojektowana do recyklingu i zaklasyfikowana jako RIC1. Na 2021 mamy ambitne plany na zmodyfikowanie naszej oferty worków termokurczliwych. Wprowadzimy worki z barierą EVOH (niezawierającą chloru) nadające się do recyklingu. Pracujemy też nad foliami górnymi do pakowania próżniowego i foliami barierowymi, które będą mogły być poddawane recyklingowi.

 

Dodatkowo zachęcamy i edukujemy naszych klientów, aby szerzej spojrzeli na kwestie gospodarki obiegowej i nie ograniczali swojego myślenia tylko do kwestii recyklingu. Przy wyborze opakowania istotne są też ograniczanie marnowania żywności i śladu węglowego. Tak więc proponujemy rozwiązania, które całościowo wspierają naszych klientów w ich dążeniu do sprostania wymogom gospodarki o obiegu zamkniętym i do ograniczania śladu środowiskowego.

KLIKNIJ I ZOBACZ NASZ E-BOOK O WALCE ZE ŚLADEM ŚRODOWISKOWYM

Producenci żywności i sieci handlowe, ulegając trendom konsumenckim, często decydują się na alternatywne dla plastiku opakowania do żywności. Jakie są wady i zalety stosowania takich materiałów do pakowania świeżej żywności?

Niektórzy konsumenci zdecydowanie domagają się opakowań, które w ich pojęciu są “eko”. Niemniej jednak badania pokazują, że jednocześnie chcą oni zachowania odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa i higieny oraz ograniczania marnowania żywności. Należy oczywiście słuchać potrzeb konsumentów, jednak równie ważne jest informowanie ich o konsekwencjach wyboru opakowania, takich jak niedostateczna ochrona przed zanieczyszczeniami czy krótszy termin przydatności do spożycia.

Dlatego wybierając opakowanie należy spojrzeć na problem całościowo, o czym już wspominałem. Stosowanie materiałów z dodatkową warstwą barierową lepiej chroni produkty przed czynnikami zewnętrznymi takimi jak tlen czy wilgoć, zapewnia trwałość, lepszy wygląd i bezpieczeństwo produktu.

Alternatywne opakowania, takie jak na przykład opakowania papierowe lub kartonowe, mogą być teoretycznie poddawane recyklingowi. To czyni je atrakcyjnymi dla finalnych konsumentów. Jednak te materiały, jeśli nie mają dodatkowej warstwy ochronnej, mają niewielkie właściwości barierowe, a przez to nie są skuteczne w utrzymaniu bezpieczeństwa żywności. Aby opakowania papierowe mogły spełniać swoją rolę, czyli chronić świeżą żywność, muszą być powlekane dodatkową warstwą. Jednak wtedy tracą one przydatność do recyklingu, co podważa w większości przypadków sens ich stosowania do pakowania świeżej żywności, aby sprostać oczekiwaniom konsumentów.

Kilka miesięcy temu zorganizowali Państwo wirtualną konferencję pod tytułem "Potęga próżni". Czy są planach kolejne tego typu wirtualne spotkania?

Nasze centrum konferencyjno-ekspozycyjne o nazwie Packforum w Mediolanie w 2020 roku przeszło na tryb pracy online. Nie zrezygnowaliśmy z zapraszania naszych gości na seminaria i praktyczne warsztaty dotyczące innowacyjnych systemów do pakowania, jednak nie mogły to już być spotkania osobiste.

FRM Darfresh Pork ClrTray EMEA182

Oprócz wydarzenia czerwcowego poświęconego opakowaniom próżniowym marki CRYOVAC®, w październiku spotkaliśmy się z naszymi partnerami z branży opakowań ochronnych, a w listopadzie gościliśmy wirtualnie ponad 260 przedstawicieli przemysłu spożywczego. To ostatnie spotkanie cieszyło się ogromną popularnością, gdyż wiodącym tematem było ograniczenie plastiku i zagadnienia recyklingu. Dzięki wirtualnym platformom nasi goście mogli zobaczyć przykłady korzyści dla producentów i handlu, jakie daje zmiana opakowania. Na przykład opakowanie termoformowalne porcji konsumenckiej sera waży 12 g, a opakowania przy użyciu barierowej folii termokurczliwej CRYOVAC® BDF® tylko 2 g, co daje 75% redukcji wagi plastiku. Te zmiany przekładają się na oszczędności finansowe (mniejsza opłata środowiskowa) oraz mniejszy ślad środowiskowy. Taką strategię obrało Tesco w Wielkiej Brytanii i dzięki zastosowaniu folii CRYOVAC® BDF® do pakowania serów, oceniają, że w ciągu roku zużyją o 260 ton plastiku mniej.

Mamy już plany konferencji na następny rok, gdzie wiodącymi tematami będą “sustainability”, e-commerce oraz automatyzacja procesów pakowania. Jesteśmy dobrze przygotowani technologicznie do prowadzenia tych spotkań online, jednak mam nadzieję, na rychły powrót do normalności i osobistego kontaktu z naszymi klientami.

Jakie są Państwa prognozy na przyszły rok? Co czeka branżę opakowaniową?

Hasłem przewodnim w 2021 roku będzie „sustainability”. Widzimy stale rosnący nacisk na redukcję plastiku oraz upraszczanie struktur folii tak, aby wzrastała ich zdolność do recyklingu. Sealed Air sukcesywnie realizuje swoje cele, które pomogą naszym klientom spełnić wymagania konsumentów czy sieci handlowych poprzez wprowadzania cienkich opakowań barierowych tam, gdzie technologia pakowania na to pozwala.  Oprócz samych opakowań należy również zwrócić uwagę na proces pakowania, który musi ulegać zautomatyzowaniu. Innowacyjna technologia pozwala nam wdrażać systemy, które czynią go bardziej wydajnym i bezpieczniejszym. Są to dwa trendy, które wyznaczą główny kierunek rozwoju rynku opakowań spożywczych w roku 2021 oraz kolejnych latach. 

Dziękuję za rozmowę.

 

 Daniel Oles Sealed Air

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Daniel Oleś

sealed logo

 

 

 

 

 

 

Skomentuj

Upewnij się, że zostały wprowadzone wszystkie wymagane informacje oznaczone gwiazdką (*). Kod HTML jest niedozwolony.

Najlepsi dostawcy i producenci maszyn, przypraw, chemii przemysłowej i opakowań zamieszczają swoje reklamy na naszych łamach. Firma WOMAT zajmuje się również kompleksową obsługą medialną i reklamową podmiotów gospodarczych. Zapewniamy wykonanie zlecenia - od projektu do ostatecznej realizacji.

Zapis na newsletter

Zgadzam się na Warunki korzystania

Please publish modules in offcanvas position.