niedziela, 16 luty 2025
poniedziałek, 13 styczeń 2025 14:46

Wykorzystanie sztucznej inteligencji w procesach logistyki i łańcuchu dostaw produktów mięsnych

Przeczytasz w: 5 - 9 min

Wstęp

Sztuczna inteligencja (AI) odgrywa coraz większą rolę we współczesnym łańcuchu mięsnym – od wsparcia pozyskiwania odpowiedniej jakości surowca mięsnego , przez jego  przetwarzanie i zapewnienie jakości produktów mięsnych, analizę i sterowanie procesami produkcyjnymi oraz  pakowanie produktów. Znajduje zastosowanie także w końcowym ogniwie łańcucha na etapie organizacji dystrybucji i zapewnienia sprawnego łańcucha dostaw tych produktów. Sztuczna inteligencja ma też zastosowanie w organizacji  konsumpcji, gdzie  bardzo skutecznie wykorzystywana jest do  badania zachowań i satysfakcji klientów .

Celem nowoczesnego rozwiązania technologicznego (także w przetwórstwie mięsa), określanego jako Przemysł 4.0, jest zrewolucjonizowanie produkcji poprzez cyfrową transformację procesów i produktów. W rezultacie oczekuje się, że także cały przemysłowy łańcuch dostaw będzie ewoluował w tym kierunku, stając się bardziej autonomicznym i inteligentnym rozwiązaniem. Łańcuchy dostaw produktów mięsnych  stoją w obliczu podobnych nacisków w kierunku przyjęcia innowacyjnych  technologii, które mogą obejmować Internet rzeczy (IoT), robotykę, sztuczną inteligencję (AI), duże zbiory danych i ich analitykę oraz  blockchain   

Podjęta w niniejszym opracowaniu tematyka naświetlenia generalnych uwarunkowań znaczenia sztucznej inteligencji (AI) dla usprawniania procesów dystrybucji produktów mięsnych wpisuję się w tą tematykę, chociaż jeszcze wymagać będzie uszczegółowienia znaczenia poszczególnych technik i technologii wykorzystywanych w tych procesach.

Specyfika i znaczenie logistyki przetworów mięsnych

Logistyka żywności, w tym produktów mięsnych stanowi istotny element organizacji łańcucha dostaw tych produktów. Jest to niezwykle ważny obszar działalności organizacji przetwórstwa mięsnego, decydujący o wyniku finansowym oraz możliwości  sprzedaży produktów w sferze handlu, dla zaspokajania potrzeb nabywców produktów mięsnych. Jej istotą jest  dostarczanie odpowiednich produktów (co do jakości i ilości) przy niskich kosztach i terminowej dostawie,  przy minimalnych stratach (lub ich braku), z uwzględnieniem specyfiki i nietrwałości (często bardzo krótkiego okresu przydatności do spożycia) tych produktów. Obejmuje zarówno logistykę w warunkach chłodu, jak i temperatury otoczenia, uwzględniającą precyzyjne planowanie, realizację i skuteczne monitorowanie w celu skutecznego zarządzania przemieszczaniem produktów w łańcuchu dostaw, przy minimalizacji zasobów i strat, ale jednocześnie mając na względzie potrzebę uzyskania satysfakcji  nabywców i konsumentów.

Logistyka produktów mięsnych zawsze opierała się na wykorzystaniu szeregu usług do prowadzenia tych procesów, przy znacznie dużej konkurencji i niskich marżach, ale jednocześnie reaguje na niespójne wymagania handlu i konsumentów. Przedsiębiorstwa zajmujące się logistyką żywności od dawna  wykorzystują technologie informacyjne w swojej codziennej działalności, aby zarządzać jej zgodnością z przepisami dotyczącymi nie tylko bezpieczeństwa żywności, ale też bezpieczeństwa drogowego warunkami drogowymi, w tym zatorami, poziomem usług (terminowość i pełna dostawa) oraz uwzględniać wymogi w zakresie ochrony środowiska.

W ciągu ostatnich kilku dekad rynek usług logistycznych dla produktów mięsnych  stał się bardziej nasycony, a nowe wymagania klientów dodatkowo zwiększają presję na sprawność procesów logistycznych. Powoduje to, że systemy logistyczne stają się bardziej skomplikowane i wymagają wsparcia w nowoczesnych technologiach informatycznych. Dodatkowo trzeba uwzględnić takie czynniki, jak specyfika produktów (okres przydatności do spożycia), zmienne zapotrzebowanie klientów na dostosowane do indywidualnych potrzeb produkty (np. niskokaloryczne ) oraz zrównoważone standardy etyczne i środowiskowe. Rośnie presja, aby zmodernizować logistykę żywności poprzez opracowanie innowacyjnych rozwiązań poprawiających ogólny zrównoważony rozwój, tj. warunki środowiskowe, społeczne i gospodarcze.

Łańcuch dostaw sektora mięsnego (łańcuch mięsny), obejmujący różne etapy od „od pola do stołu”, w tradycyjnej perspektywie obejmuje decyzje dotyczące przepływów fizycznych i informacyjnych w zakresie produkcji, zbiorów, przechowywania i dystrybucji. Wizja rozszerzonego łańcucha dostaw tych produktów obejmuje również informacje kontekstowe, konsumpcję i redukcję marnowania żywności, stawiając zrównoważony rozwój i gospodarkę o obiegu zamkniętym na szczycie listy priorytetów, co zwiększa potrzebę zastosowań większej gamy rozwiązań z pakietu dostępnych narzędzi sztucznej inteligencji.

Zastosowanie sztucznej inteligencji w logistyce produktów mięsnych AdobeStock 865315949

Łańcuch dostaw produktów mięsnych zintegrowany w procesach logistycznych, to sieć łącząca kilka różnych funkcji przedsiębiorstw , w tym logistykę zaopatrzenia i produkcji oraz  zakupy opakowań, marketing i sprzedaż gotowych produktów, a kluczowe dla tych procesów zintegrowane zarządzanie i planowanie umożliwia firmom zrównoważenie powyższych funkcji oraz optymalizację dochodów firmy.

Sztuczna inteligencja pomaga wdrożyć myślenie systemowe w całym łańcuchu dostaw i procesów logistyki produktów mięsnych, ucząc  się z uzyskanych w trakcie realizacji tych procesów zbiorów danych, bez angażowania ludzkiego udziału. Wykorzystując sztuczną inteligencję, przedsiębiorstwa mięsne mogą identyfikować słabości w swoim łańcuchu dostaw i odpowiednio przydzielać zasoby i środki. Technologie i  procesy sztucznej inteligencji wykazują potencjał wsparcia firm dla wytwarzania najkorzystniejszych produktów poprzez szybką identyfikację oczekiwań klientów, aktywny pomiar rynku, badanie ryzyka i awarii, optymalizację wewnętrznych i zewnętrznych łańcuchów dostaw oraz automatyzację rutynowych zadań w sferze dystrybucji. Aktywne firmy  działające w obszarach produkcji i handlu elektronicznego, nieustannie wykorzystują nowe technologie informatyczne ( w tym AI), aby rozwiązywać problemy z łańcuchem dostaw, a rozwój tych technologii w ostatnim czasie dowodzi, że ten kierunek działania jest opłacalny.

We współczesnym świecie klienci preferują logistykę (łańcuch dostaw) produktów mięsnych , która zapewnia im spersonalizowane i niezawodne rozwiązania w tym zakresie. Obecnie sztuczna inteligencja (AI) zapewniła firmom system umożliwiający identyfikację profilu każdego klienta i oferowanie spersonalizowanych produktów dla tych potrzeb, bez narażania bezpieczeństwa zdrowotnego lub naruszania ich prywatności

W ostatnich latach zarządzanie łańcuchem dostaw  produktów mięsnych stało się znacznie trudniejsze, a pomocne w tym zakresie rozwiązanie wsparcia  zarządzania logistyką tych produktów, oparte na sztucznej inteligencji (AI), staje się potężnym narzędziem pomagającym organizacjom sprostać rosnącym wyzwaniom. Takie zintegrowane podejście procesów logistycznych i produkcyjnych może rozwiązać problemy i ograniczenia wszystkich funkcji firmy, od kupowania po sprzedaż.  Zdolność AI do analizowania ogromnych ilości danych, rozumienia relacji, zapewniania widoczności operacji i wspierania lepszego podejmowania decyzji sprawia, że ​​AI może potencjalnie zmienić zasady gry, a firmy powinny podjąć działania w kierunku pełnego wykorzystania AI. W tym kierunku oddziałuje też zwiększenie skali i zakresu komunikacji oraz sieciowe podejście do łańcucha dostaw. Analizując dane dotyczące sprzedaży, sztuczna inteligencja zapewnia dystrybutorom głębszy wgląd w to, jakie produkty są sprzedawane i kiedy, co pozwala na podejmowanie bardziej świadomych decyzji zakupowych. Badanie przeprowadzone w 2022 r. przez World Wildlife Fund wykazało, że oprogramowanie oparte na sztucznej inteligencji przyczyniło się do 14,8% redukcji marnowania żywności na sklep spożywczy (Cain 2024)

 Sztuczna inteligencja w logistyce koncentruje na się kreowaniu i wykorzystaniu uczenia maszynowego oraz nowoczesnych technologii dla wspierania  działalności  w łańcuchu dostaw. W przypadku łańcucha dostaw produktów mięsnych zastosowanie AI będzie miało szczególne znaczenie w obszarach związanych z wykorzystaniem i analizą danych, czyli procesem prognozowania i analityką rynkową dla zapewnienia bezpieczeństwa zdrowotnego i jakości tych produktów. Sztuczna inteligencja zapewnia narzędzia predykcyjne, które umożliwiają zarządzanie popytem i zapasami w celu usprawnienia procesu decyzyjnego. Do zarządzania zapasami można wykorzystać nowe techniki uczenia maszynowego, które pozwalają na wykrycie nieprawidłowych danych (wyszukiwanie błędnych danych), automatyzację wykrywania sezonowości czy nadawanie parametrów do inwentaryzacji, aby lepiej zrozumieć zmiany zachodzące w łańcuchu dostaw oraz koordynować np. wyprzedaże na poziomie centrum logistycznego i/lub sklepu. Zarządzanie zapasami stanowi wyznacznik prawidłowego funkcjonowania procesów produkcji i łańcucha dostaw, a kontrolowanie zapasów staje się jednym z najważniejszych kryteriów zintegrowanych łańcuchów dostaw w sposób optymalny.

Podsumowanie

Zwiększenie wydajności i sprawności  łańcucha dostaw produktów mięsnych staje się obecnie prawie niemożliwe w oparciu tylko o zdolności zarządzania personelu. Warunkują to takie zagrożenia jak: duża ilość danych, rozszerzający się zasięg rynku, różne  ryzyka rynkowe, zapewnienia wrażliwości na aspekty zachowania zdrowia i potrzeby bezpieczeństwa żywności oraz wprowadzanie zasad zrównoważonego rozwoju i wymogów środowiskowych, niezależnie od optymalizacji kosztów oraz tras przebiegu transportu w aspekcie śladu węglowego.

Przykładowo technologia sztucznej inteligencji będzie w stanie kontrolować aspekty zdrowotne i ocenę produktów mięsnych za pomocą czujników identyfikacyjnych. Technologia ta może usunąć wszystkie nieefektywności rynku w oparciu o teorię krzywej pajęczej sieci, która jest spowodowana tworzeniem nadmiernej podaży lub popytu, w powiązaniu z systematycznym zarządzaniem procesami logistycznymi. Możliwe staje się integrowanie  zarządzania produktem wzdłuż łańcucha dostaw z wykorzystaniem symulacji sztucznej inteligencji, ze wszystkimi czynnikami zaangażowanymi w system marketingowy oraz ograniczeniem zagrożeń logistyki.

Wykorzystanie Internetu rzeczy w łańcuchu dostaw może być skuteczne w poprawie szybkości i dokładności operacji w całym łańcuchu dostaw: od produkcji, sortowania, magazynowania, pakowania, a nawet transferu towarów, pieniędzy i logistyki. Przekazanie wielu działań w łańcuchu dostaw produktów mięsnych do Internetu rzeczy (IoT) może zwiększyć szybkość, dokładność i aspekty jakości zdrowotnej tych produktów oraz zmniejszyć koszty, marnotrawstwo produktów  i straty zasobów produkcyjnych. Ponadto systematyczne podejmowanie decyzji i dynamiczna analiza danych mogą zapewnić zrównoważony rozwój systemu produkcji i dystrybucji produktów mięsnych oraz ich jakość i bezpieczeństwo.

W operacjach logistycznych w łańcuchu dostaw żywności technologie informatyczne wykorzystywane są głównie do wymiany informacji w celu zapewnienia nieprzerwanego ich przepływu. Wdrożenie sztucznej inteligencji będzie wymagało bezpiecznego udostępniania danych pomiędzy wszystkimi partnerami w tym  łańcuchu dostaw, aby przygotować się na tą technologię. Wiele małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) działających w przemyśle mięsnym ma jednak trudności z dotrzymaniem kroku transformacji cyfrowej. Niejasne korzyści ekonomiczne i wysokie wymagania inwestycyjne stanowią bariery dla transformacji w sektorze mięsnym w kierunku Przemysłu 4.0. Największym wyzwaniem będzie jednak umożliwienie bezpiecznego udziału wszystkich uczestników łańcucha dostaw mięsnych.

Dr Karol Krajewski, Warszawska Akademia Medyczna

Dr inż. Monika Świątkowska, Katedra Badań Rynku Żywności i Konsumpcji SGGW

Dr inż. Krzysztof Malczewski, Katedra Systemów Informatycznych SGGW

 

Literatura wykorzystana i zalecana

  1. 1.Cain S. (2024). AI is touching your food—maybe most of it—by solving the food industry’s unique supply-chain challenges Dostępne 10.09.2024. z: https://fortune.com/2024/06/24/ai-is-touching-your-food-maybe-most-of-it-by -solving-the-food-industrys-unique-supply-chain-challenges/
  2. 2.Fredriksson, A.; Liljestrand, K. (2015) Capturing food logistics: A literature review and research agenda. J. Logist. Res. Appl.2015, 18, 16–34.
  3. 3.Jagtap, S.; Bader, F.; Garcia-Garcia, G.; Trollman, H.; Fadiji, T.; Salonitis, K.. (2021) Food Logistics 4.0: Opportunities and Challenges. Logistics nr 5, 2.
  4. 4.Krajewski K. (2003), Zarządzanie w kanałach dystrybucji produktów mięsnych. Gospodarka Mięsna, 4, s. 38-42
  5. 5.Krajewski K., Świątkowska M. (2023) Szanse przemysłu 4.0 w przetwórstwie mięsnym - Internet rzeczy- Mięsne Technologie, nr 3, s. 54-56
  6. 6.Kutyauripo I., Rushambwa M., Chiwazi L, (2023), Artificial intelligence applications in the agrifood sectors. Journal of Agriculture and Food Research11(15):100502
  7. 7.Nunes C.A., Ribeiro M.,N., Ferreira D., D.. de Carvalho T., CL , de Oliveira L., L., Pinheiro A., CM.,(2023) Artificial intelligence in sensory and consumer studies of food products. Current Opinion in Food Science 2023, 50:101002, dostępne online 1 February 2023
  8. 8.Singh N., Chaturvedi D.D., Mittal A., Mittal Ar (2023), Impact of Artificial Intelligence in Online Customer Satisfaction: An Empirical Study using Multiple Regression Analysis. European Economic Letters Vol 13, Issue 1 , 396-409
  9. 9.Soosay, C.; Kannusamy, R. (2018) Scope for industry 4.0 in agri-food supply In Proceedings of the Hamburg International Conference of Logistics (HICL), Berlin, Germany, 12–14 September 2018; Volume XXV, pp. 37–56.
  10. 10.Trollman, H.; Trollman, F. (2019) A sustainability assessment of smart innovations for mass production, mass customisation and direct digital manufacturing. In Mass Production Processes; IntechOpen: Rijeka, Croatia, 2019.

 

Skomentuj

Upewnij się, że zostały wprowadzone wszystkie wymagane informacje oznaczone gwiazdką (*). Kod HTML jest niedozwolony.

1.png

Najlepsi dostawcy i producenci maszyn, przypraw, chemii przemysłowej i opakowań zamieszczają swoje reklamy na naszych łamach. Firma AMFI zajmuje się również kompleksową obsługą medialną i reklamową podmiotów gospodarczych. Zapewniamy wykonanie zlecenia - od projektu do ostatecznej realizacji.

Zapis na newsletter

Zgadzam się na Warunki korzystania

Addthis JS

Please publish modules in offcanvas position.